Alla killar har väl trimmat mopeder? Det vanligaste sättet att få större motorkapacitet var ett jack i kolven, då kunde du komma upp i 40 km i timmen med hojen. Ibland lämnar du in din dator på service för att den ska fungera optimalt. Det kan handla om statusuppdateringar eller virus som har gjort din dator trögare än vanligt. Det kan vara problem med mjukvara och samordningen mellan programmen, eller ett virusangrepp när du av misstag klickat på en osäker länk. Eller om du glömt att betala din Norton-prenumeration.
När en elitsimmare förstod att våtdräkt minskade vattenmotståndet och att det inte fanns några regler som förbjöd en sådan klädsel i bassängen så hade plötsligt simsporten förändrats. Efter en kort tid bar alla elitsimmare våtdräkt under tävling. På samma sätt uppfann Jan Boklöv V-stilen som utvecklade backhoppningen. Trots motstånd i början blev till slut V-stilen det vedertagna sättet att backhoppa. Vi strävar alltid efter att optimera vår prestationsförmåga och det gäller också bilen som vi kör med mellan hemmet och jobbet.
Skaffa dig offroad-kapacitet och se Afrikas gröna berg.
För din Afrikasemester rekommenderar jag att du förser din bil med en del extrautrustning. En bakstötfångare är ett måste om du kör i områden med elefanter. Om du bushcampar bör du utrusta din bil med takräcke för att kunna föra med dig proviant och tält. Du kan också förstärka frampartiet på bilen med en bullbar som gör dig extra trygg om du skulle möta en hjord bufflar på vandring mot något vattenhål. Du kan lätt köra igenom en vägg med en sådan anordning. Du åker oftast på grusvägar i Afrika men någon gång kanske du vill prova din bil i öppen terräng. Sandkörning i dyner är det roligaste som finns men då bör du släppa ut luft ur däcken innan du börjar. Det finns risk för fastkörningar så extra utrustning som bogserlina och sandstegar bör du ta med dig vid denna typ av aktivitet.
I svår terräng måste en bilförare vara utrustad med ett bra självförtroende, iGame bästa casinospel erbjuder både livecasino och mobilcasino där den våghalsige får en möjlighet att göra storvinster.
Släpp fram bilens potential
Bilar är serieproducerade produkter och kan behöva en professionell översyn för att kunna fungera optimalt. Vid en sådan översyn justeras tändning, bränsletryck och laddtryck. Nästa steg är att förbättra insug och avgassystem. Om du ökar luftflödet till motorn med ett anpassat luftintag börjar den mullra. Om du verkligen vill pressa gränserna för din bil så kräver det att man byter ut turbo och högtryckspump. Dessa förändringar är tillåtna enligt lag och innebär inte några nackdelar ur skattesynpunkt. Att göra förbättringar i en bils prestanda för att öka motorstyrkan är vanligt i tävlingssammanhang. Publiken som har kommit till rallyt vill dock att förarens individuella skicklighet ska fälla avgörandet. Eftersom stora ekonomiska intressen står på spel är det viktigt att reglerna efterlevs.
Den före detta Formel 1-föraren Jean-Louis Schlessers har med sin egenbyggda ”sand buggy” två gånger vunnit Paris-Dakar-rallyt. Som testförare för McLaren-stallet fick Schlessers idén till sin ökenfarkost. Bilindustrin använder ofta rallyt som ett testtillfälle för sina bilar. Det var därför oväntat att ett hemmabygge kunde vinna rallyt, men buggyn var överlägsen under de förhållanden som rådde.
Om du är osäker om vilket fordon du ska satsa på så finns det möjlighet att provköra exklusiva bilar som Ferrari. Den enda kvalifikationen är ett B-körkort. Men du kommer ha en instruktör med dig i bilen. En Ferrari kan accelerera från 0 till 100 km/tim på 3 sekunder så du bör inte trycka plattan i mattan i första taget. Passa också på att tuta, för denna tuta går inte att köpa separat utan kan enbart avnjutas när en Ferrariförare trycker på den. Tonade rutor i bakre delen är exempel på detaljer som syftar till att skydda passagerare från insyn. Limousiner kan hyras vid festliga evenemang som bröllop. Det finns också en kylanläggning för champagne i bilen. En korkskruv finns också tillgänglig.